Workathlon-tapahtumat

Workathlon on työelämähaasteiden ratkaisuklinikka, jonka kautta työpaikat saavat maksutta avukseen Työelämä 2020 -hankkeen verkoston asiantuntijat ratkaisemaan työelämän haasteita tai unelmia. Ratkaisujen tarpeet nousevat työpaikkojen omasta toiminnasta ja ne voivat liittyä esimerkiksi muutoksiin työssä, työhyvinvointiin, digitalisoituvaan ympäristöön, sosiaalisen median käyttöön asiakkaiden osallistamisessa tai melkein mihin vain. Tavoitteena on auttaa työpaikkoja kehittymään niiden omista tarpeista lähtien.

Jokaisessa Workathlonissa ratkotaan 3 - 4 etukäteen valittua työpaikkakohtaista haastetta. Työskentely perustuu työpaikkojen ja alueellisten sekä valtakunnallisten Työelämä 2020 -työelämätoimijoiden panokselle. Haasteita ja unelmia ratkotaan yhteisessä työpajassa ja ratkaisut esitetään yleisölle. Ideana on yhteistoiminnallinen ongelmanratkaisu, vertaistuki ja muilta oppiminen.

Workathlon-ratkaisuklinikoita järjestetään vuosien 2017 ja 2018 aikana, ja kehittämistulokset julkaistaan tällä sivustolla.

Seuraava Workathlon järjestetään Varkaudessa 9.-10.11.2017.

OHJELMA

Tapahtuma on suunnattu Pohjois-Savon, Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan alueverkoston jäsenille sekä suuralueen ESR-ET 7.1 hankkeiden edustajille, työelämätutkijoille ja pk-yritysten edustajille. Mikäli olet kiinnostunut tapahtumasta, etkä ole saanut kutsua ja ilmoittautumislinkkiä, ota yhteyttä alla oleviin henkilöihin.


Ilmoittautumiset ja lisätiedot:
                   

Alueverkostojen edustajat ja muut kiinnostuneet: Kirsti Paajanen, kirsti.paajanen@ely-keskus.fi

ESR-hankkeiden edustajat: Katja Halle, Hämeen ELY katja.halle@ely-keskus.fi


Workathlonia voit seurata sosiaalisessa mediassa hashtageilla #workathlon24 ja #workathlon
tapahtumabanneri

Workathlon-tarinat

15.5.2017 12.19

Lapin Kansa: Digityö haltuun tiimissä

Workathlon-ratkaisuklinikalta Lapin Kansa ammensi keinoja uudistua kohti kokonaisvaltaista digiajattelua.

lapinkansa_eero_leppanen_1
– Meillä on alkamassa puolen vuoden koulutusprojekti, jossa kaikki toimituksessa työskentelevät vihkiytyvät digityöskentelyyn, kertoo Lapin Kansan Eero Leppänen.

Antinkulman kiinteistössä aivan Rovaniemen keskustassa taulut ovat löytäneet seinille ja ihmiset työpisteilleen, mutta vastikään tapahtuneen muuton jäljet ovat vielä näkyvissä. Alakerrassa, vain parin askeleen päässä kaupungin pääkadulta, tulijaa vastassa on Lapin Kansan asiakaspalvelu. Yläkerran avarassa monitoimitilassa työtään tekevät lehden toimitus ja ilmoitusmyynti.

Media jatkaa murrostaan ja myös lehtitoimitusten on tarkasteltava työskentelytapojaan sen mukaisesti. Lapin Kansassa uusien toimitilojen odotetaan palvelevan aiempaa paremmin lehden ja sen verkkopalvelun tekemistä.

– Muutto otettiin lähtölaukaukseksi myös siirtymiselle uusiin työtapoihin, kertoo Lapin Kansan verkkotuottaja Eero Leppänen.

Yhdessä lähempänä yleisöä

Muuton myötä historiaan jäivät pitkien käytävien varsille ripotellut omat huoneet, joihin toimittajat vetäytyivät työtään tekemään. Nykyaikaisessa maisemakonttorissa ei juuri väliseiniä tunneta. Yksilötyöstä on harpattu kohti tiimityötä.

– Täällä tieto kulkee ja kaikki ovat uutisten syntyprosessissa koko ajan mukana, toteaa Leppänen.

Digitalisaatio ei poista tarvetta ihmisten välisille kohtaamisille. Nyt toimitus on fyysisesti lähempänä lehden lukijoita. Sijainti helpottaa myös sisältöjen monipuolistumisessa.

– Printtimedian painolastista puhutaan ehkä liikaakin, mutta onhan se totta, että verkossa meillä on käytössä paljon enemmän välineitä.

Hiljattain Lapin Kansassa otettiin käyttöön videogallup-formaatti. Se on yksi tapa lisätä yhteistoimintaa asiakkaiden kanssa.

– Digitaalisuuden lisäksi myös sitä puolta pitää minusta kehittää – kuunnella yleisöä ja ottaa heidät mukaan uutistyön tekemiseen.

Osaaminen osana muutosta

Lapin Kansa kuuluu Alma Media -konserniin, jossa verkkoalustojen kehittämistyötä on tehty ja tehdään paljon. Välineiden ohella on syytä panostaa myös henkilökunnan osaamiseen.

– Meillä on alkamassa puolen vuoden koulutusprojekti, jossa kaikki toimituksessa työskentelevät vihkiytyvät digityöskentelyyn.

Kouluttaminen on Leppäsen vastuulla ja opetuslistalla paitsi digijulkaisemisen tekninen prosessi, myös sisältöjen miettiminen julkaisukanavalähtöisesti.

– Ei se riitä, että juttu vain laitetaan meidän verkkosivuille. Myös se pitää miettiä, mihin kohtaan etusivua juttu tulee, mitkä jutut jaetaan sosiaaliseen mediaan ja mistä tehdään hälytyksiä mobiilisovelluksiin.

Klinikalta vinkkejä kehittämiseen

Jatkuvasti kehittyvä digitaalinen maailma vaatii valppautta. Tämä on yksi syy, miksi Leppänen osallistui syksyllä 2016 Rovaniemellä järjestettyyn Workathlon-ratkaisuklinikkaan. Siellä hän antoi Työelämä 2020 -hankkeen verkoston asiantuntijoiden pohdittavaksi Lapin Kansan haasteen: Miten perinteinen printtimedia muutetaan digimaailmaan yhdessä henkilökunnan kanssa?

Yksi asiantuntijoiden ehdotuksista oli, että henkilöstö asettuisi asiakkaan asemaan. Tähän Lapin Kansassa päätettiinkin tarttua. Jatkossa myös ne toimittajat, jotka ovat koko uransa ajan tehneet printtiä ja myös lukevat vain printtiä, johdatellaan nettiin ja näköislehden äärelle.

– Ihan lähitulevaisuudessa kokeilemme sitä, että henkilöstölle ei muutamaan viikkoon lähetetä ollenkaan printtilehteä.

Kaikki päivän aikana saadut ratkaisuehdotukset eivät Leppäsen mukaan sopineet suoraan lehtitoimituksen arkeen. Haaste saattoi myös olla hiukan liian vaativa ratkaistavaksi ilman tarkempaa tutustumista lehtitoimituksen lähtötilanteeseen. Tavoitteena oli saada klinikasta mukaan jotain pientä oman tekemisen tueksi ja se kyllä toteutui.

 –Ja olihan siellä paikalla paljon ihmisiä, joille me voimme kertoa, mitä me teemme ja tulemme tekemään. Se on aina hyväksi.

Teksti Kreetta Haaslahti Kuvat Julia Hannula

Palaa otsikoihin