Workathlon-tapahtumat

Workathlon on työelämähaasteiden ratkaisuklinikka, jonka kautta työpaikat saavat maksutta avukseen Työelämä 2020 -hankkeen verkoston asiantuntijat ratkaisemaan työelämän haasteita tai unelmia. Ratkaisujen tarpeet nousevat työpaikkojen omasta toiminnasta ja ne voivat liittyä esimerkiksi muutoksiin työssä, työhyvinvointiin, digitalisoituvaan ympäristöön, sosiaalisen median käyttöön asiakkaiden osallistamisessa tai melkein mihin vain. Tavoitteena on auttaa työpaikkoja kehittymään niiden omista tarpeista lähtien.

Jokaisessa Workathlonissa ratkotaan 3 - 4 etukäteen valittua työpaikkakohtaista haastetta. Työskentely perustuu työpaikkojen ja alueellisten sekä valtakunnallisten Työelämä 2020 -työelämätoimijoiden panokselle. Haasteita ja unelmia ratkotaan yhteisessä työpajassa ja ratkaisut esitetään yleisölle. Ideana on yhteistoiminnallinen ongelmanratkaisu, vertaistuki ja muilta oppiminen.

Workathlon-ratkaisuklinikoita järjestetään vuosien 2017 ja 2018 aikana, ja kehittämistulokset julkaistaan tällä sivustolla.

Seuraava Workathlon järjestetään Varkaudessa 9.-10.11.2017.

OHJELMA

Tapahtuma on suunnattu Pohjois-Savon, Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan alueverkoston jäsenille sekä suuralueen ESR-ET 7.1 hankkeiden edustajille, työelämätutkijoille ja pk-yritysten edustajille. Mikäli olet kiinnostunut tapahtumasta, etkä ole saanut kutsua ja ilmoittautumislinkkiä, ota yhteyttä alla oleviin henkilöihin.


Ilmoittautumiset ja lisätiedot:
                   

Alueverkostojen edustajat ja muut kiinnostuneet: Kirsti Paajanen, kirsti.paajanen@ely-keskus.fi

ESR-hankkeiden edustajat: Katja Halle, Hämeen ELY katja.halle@ely-keskus.fi


Workathlonia voit seurata sosiaalisessa mediassa hashtageilla #workathlon24 ja #workathlon
tapahtumabanneri

Workathlon-tarinat

15.5.2017 12.17

Lentävän Poron Teatteri: Nauru on bisnestä

Jos yrityksen pääasiallinen toimiala on ihmisten naurattaminen, on työnteko varmasti hauskaa. Lapissa toimivan Lentävän Poron Teatteri on kuitenkin myös vakavasti otettavaa liiketoimintaa.

lentavaporo_39askelta_pasihakkio
Kesällä 2015 Lentävän Poron Teatteri esitti Alfred Hitchcockin klassikkoelokuvaan pohjautuvan dekkarikomedian 39 askelta. Kuvassa Jussi Olavi Jokinen (vas.), Julius Oförsagd (kesk.) ja Jonne Suopajärvi.

Vuonna 2010 improvisaatioryhmä Lentävänä Porona aloittanut teatteritoimija on kasvanut uuden sukupolven komediateatteriksi, joka tuottaa Rovaniemellä kesä- ja pikkujouluteatteria, kevätkaudella improkeskiviikkoja ja syksyisin ruskateatteria Ylläksellä.

Lapin suosio kesämatkailukohteena on kasvussa ja se näkyy myös teatterin katsomoissa.

– Joka kesä tulee useampia sellaisia kertomuksia, että vaikka Kotkasta saakka tultiin katsomaan Lentävää Poroa. Tai että Lappeenrannasta käydään joka kesä, iloitsee toimitusjohtaja Jussi Olavi Jokinen.

Lappi on talousalueena kuitenkin pieni ja kalenterivuosi pitkä teatterille, jonka esitystoiminta painottuu kesästä jouluun.

– Meidän haasteemme on, että miten saamme kauppaa syntymään ympäri vuoden, summaa Jokinen.

Kaikelle kansalle kaupattavien teatterituotantojen ohella tärkeitä tulonlähteitä ovat yksityiskeikat ja muut yrityksille myytävät palvelut. Moka on lahja -ideologiaan pohjautuvat koulutukset istuvat moneen tarpeeseen.

– Ne sopivat kaikille, jotka haluavat ryhmäytyä, pitää hauskaa porukalla, oppia heittäytymään ja olemaan pelkäämättä epäonnistumista. Me olemme siinä ammattilaisia.

Somen potentiaali myynniksi?

Lentävän Poron Teatterille sosiaalisen median kanavat ovat tärkeitä markkinointiväyliä. Jo pidemmän aikaa teatterissa on haettu ratkaisua siihen, miten sosiaalisen median kautta tavoitettava yleisö muutetaan teatteripalveluja kuluttaviksi asiakkaiksi, erityisesti yritysmyynnin puolella.

– Veikkaan, että siellä yli 4000 Facebook-tykkääjän joukossa on myös muutama yrittäjä ja potentiaalinen yritysasiakas.

Tämän haasteen kera Jokinen osallistui Rovaniemellä pidettyyn Workathlon-ratkaisuklinikkaan saamaan sparrausta ja haastamaan itseään. Samalla tarjoutui oivallinen tilaisuus verkostoitua niin asiantuntijoiden kuin mahdollisten tulevien liikekumppaneiden kanssa.

– Omaa toimintaa on hyvä katsoa välillä jonkun toisen silmin. Mitä fiksummassa seurassa sitä katsoo, niin sitä parempihan se on. Yrittämisen ja teatterin tekemisen arjessa hetket, jolloin oikeasti tulee pysähdyttyä miettimään, mitä ollaan tekemässä ja mihin menossa, jäävät usein kovin vähäisiksi.

Huomio asiakkaan palvelukokemukseen

Erityisen loistavaksi Jokinen kiittelee klinikasta saamaansa palvelupolku-tiivistelmää nimenomaan yritysasiakkaita ajatellen. Klinikan antiin hän oli muutenkin tyytyväinen.

– Sieltä tuli paljon uusia ideoita ja erityisesti sellaista ajatusten yhteen tiivistämistä. Niitä asioita voi sitten askel askeleelta viedä toteutukseen.

Muistutus asiakkaan saaman palvelukokemuksen tärkeydestä osui niin oikeaan, että sitä ryhdyttiin parantamaan oitis.

– Kaupan synnyttyä asiakas saa ostamastaan esityksestä tai työpajasta sähköpostitse esittelyn sellaisessa muodossa, että se on helppo tulostaa vaikka kahvihuoneen jääkaapin oveen. Ja kun homma on käynnissä, niin otetaan pari valokuvaa, jotka voidaan jälkikäteen lähettää asiakkaalle. Ihmisille jää hyvä mieli ja jotain konkreettista muistoksi.

Myös palvelujen ostamisen helppous nousi klinikassa esiin, tosin sopivaa verkkokaupparatkaisua ei ole vielä löytynyt.

– Kyllähän se ehdottomasti osaksi palveluketjua kuuluu, että haluttu tuote on mahdollisimman kätevästi ostettavissa silloin, kun asiakas haluaa.

Teatterityö lienee sesonkiluonteista tulevaisuudessakin, mutta Jokisen kehittämisvisioissa vilahtelee toiminnan laajentaminen valtakunnalliseksi. Ja koska näyttelevän toimitusjohtajan omat intohimot liittyvät improvisaatioon, on spontaania leikkiä luvassa entistä enemmän niin esityksissä kuin koulutuksissakin.

Teksti Kreetta Haaslahti Kuvat Julia Hannula, Pasi Hakkio

Palaa otsikoihin