Yleiset uutiset

24.5.2017 14.47

Kokonaisvaltainen työntekijöistä välittäminen johtaa tuloksellisuuteen - Made by Finland -kampanjan avauksessa jaettiin yritysten onnistumistarinoita

Suomalaisen Työn Liiton, Työelämä 2020 -hankkeen, Tekesin ja Työterveyslaitoksen yhteinen Made by Finland -kampanja avattiin 17.5. Oulussa seminaaritilaisuudella.

Suomi 100 hengessä toteutettava kampanja lähti liikkeelle tarpeesta lisätä suomalaisten ylpeyttä tekemäänsä työtä ja osaamista kohtaan. Kampanjan aikana jaetaan työelämään liittyviä hyviä tapoja ja käytänteitä, joilla halutaan inspiroida suomalaiset työyhteisöt löytämään omat vahvuutensa. 

Oulun seminaarissa kuultiin neljä paikallista yritystarinaa, joissa jokaisessa nousi esiin yrityksen tahto kehittää omaa toimintaansa ja tehdä sitä kautta myös parempaa tulosta. Yksi erityisesti esiinnousseista teemoista oli kokonaisvaltainen työntekijöistä välittäminen.

Uravisio lisää motivaatiota

Ensimmäisessä puheenvuorossa Novia Finlandin toimitusjohtaja Lippo Mikola kertoi hyväksi havaittuja tapoja nuorten työntekijöiden tukemiseen. Novia Finland on myynnin ja asiakashankinnan ammattilainen, jonka työntekijät ovat nuoria ja työvoiman vaihtuvuus yrityksessä on vilkasta. Mikolan mukaan työntekijöitä neuvotaan terveellisissä elämäntavoissa, kannustetaan liikkumaan ja vaikka jutellaan siitä, milloin kannattaa mennä nukkumaan jaksaakseen töissä paremmin.

Toinen suoraan tehokkuuteen ja sitä kautta tuloksellisuuteen vaikuttava tekijä on nuorten visioista keskusteleminen.

-Jos nuori ymmärtää, miten sen hetkinen työ vie eteenpäin elämässä ja uralla ja tukee omia haaveita, motivaatio työn tekemiseen kasvaa, vaikkei kyseessä olisikaan nuoren unelma-ammatti, havainnoi Mikola.

Mikola kertookin Made by Finland -hengessä yhdeksi yrityksen vahvuuksista sen, ettei työntekijöiden vaihtuvuuteen suhtauduta negatiivisesti vaan ollaan ylpeitä siitä, miten nuoria autetaan eteenpäin uralla.

Hyvinvoiva työntekijä on tehokas

Kokonaisvaltaisen välittämisen linjalla jatkoi myös Tutoris Oy:n toimialajohtaja Sari Arffman. Kuntoutus ja hoivapalveluita tuottavassa yrityksessä työntekijöistä 20 prosenttia on aina hoito- tai perhevapaalla. Tutoriksessa on opittu, etteivät asiat ole töissä hyvin, jos työtä ei voi sovittaa omaan elämäntilanteeseen sopivaksi ja siksi ratkaisua on jouduttu pohtimaan.
mbf_oulu
Hyvinvoiva tiimi on tehokas tiimi, kertoi Tutoriksen toimialajohtaja Sari Arffman


Yrityksen vahvuuksiksi ovat muotoutuneet joustava työaika ja etätyömahdollisuuden tukeminen sekä lapsiystävällisyys työpaikalla. Jos lapset täytyy ottaa mukaan töihin, niin sitten otetaan eikä siitä tehdä mitään ongelmaa. Koska niin moni työntekijöistä viettää vapaitaan kotona, yritys haluaa pitää myös heidät mukana työyhteisössä järjestämällä äitiyslomalaisten tapaamisia tai perheiden yhteisiä pikkujouluja. Perheitä kannustetaan myös liikkumaan yhdessä vapaa-ajalla. Toimintatapojen muutos ei ole nostanut pelkästään yrityksen työntekijöiden hyvinvointia vaan myös yrityksen tulos on kasvanut samaa vauhtia.
 
-Hyvinvoivat tiimit ovat tehokkaimpia tiimejä, Arffman kiteyttää keinot Tutoriksen menestykseen

Oulun tapahtumassa kuultiin myös ravintola-alalla toimivan Antellin keinoja vastata yhteisöllisyyden haasteisiin, kun toimintakenttänä on lähes koko Suomi. Lisäksi Pohjanteko Oy tarjosi rohkaisevan esimerkin siitä, miten yritystoiminta voi lähteä käyntiin hankaluuksista huolimatta, kunhan oma usko tekemiseen on riittävän vahva. Kuulimme myös Petri Rajaniemen suomalaisuuden tulevaisuuteen pureutuvan voimauttavan puheenvuoron.

Kampanjan avaustapahtumassa päästiin hyvin liikkeelle inspiroitumisen tiellä ja seuraavat sata vuotta suomalaista työtä ovat jo työn alla. Niitä kohti voidaan lähteä omaksumalla Pohjanteko Oy:n asenne liiketoimintaan: Ei kateutta, eikä kilpailua vaan yhteistyöllä parhaat tulokset!

Seuraava Made by Finland -seminaari järjestetään Kouvolassa 21.8. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan tästä!
Made by Finland -kampanjasivusto
MBF_980_400px_1
Teksti ja kuva: Sanni Mäkinen


Palaa otsikoihin