Yleiset uutiset

15.5.2017 14.03

Työelämän asiantuntijat vahvistavat Suomi-kuvaa: Pohjois-Pohjanmaan teemana Yhdessä tulevaisuuteen

Made by Finland -kampanja nostaa Suomen juhlavuonna esille suomalaisen työn ja osaamisen. Suomalaisen Työn Liitto, Työelämä 2020 -hanke, Tekes ja Työterveyslaitos tarkastelevat ja kehittävät yhteistyössä suomalaista työelämää ja sen vahvuuksia ja kirkastavat Suomi-kuvaa myös kansainvälisesti.

Made by Finland -kampanjassa halutaan itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi nostaa esiin monimuotoinen suomalainen työ ja kannustaa suomalaisia olemaan ylpeitä omasta osaamisestaan. Tavoitteena on rakentaa tulevaisuuspainotteista, positiivista keskustelua ja yhteisymmärrystä suomalaisesta työelämästä sekä tehdä siitä kansainvälisesti erottuva kilpailuvaltti, joka hyödyttää niin suomalaisia työntekijöitä kuin Suomessa toimivia yrityksiä.

- Suomalaisella yhteiskunnalla ja sitä kautta työelämällä on kansainvälisesti katsoen kiistattomia vahvuuksia, mutta julkisen keskustelun valossa on selvää, että suomalaiset eivät tunnista niitä eivätkä siten osaa niitä hyödyntää. Made by Finland -kampanjan avulla voimme muuttaa tämän, toteaa hankejohtaja Margita Klemetti Työelämä 2020 -hankkeesta.

Made by Finland -kampanjassa nostetaan tapahtumien, tutkimuksen ja viestinnän kautta valokeilaan inspiroivia tarinoita suomalaisista työyhteisöistä ja yrityksistä, joissa tehdään hienoa suomalaista työtä. Juhlavuoden aikana järjestetään viisi tapahtumaa eri puolilla Suomea, joista ensimmäinen Oulussa keskiviikkona 17.5. Muut tilaisuudet ovat myöhemmin Kouvolassa, Kuopiossa, Jyväskylässä ja Tampereella.

Tapahtumissa paikalliset yritykset ja onnistumistarinat pääsevät esiin. Hienojen esimerkkien toivotaan innostavan myös muita työyhteisöjä kehittämään omaa toimintaansa tuottavuuden ja työhyvinvoinnin lisäämiseksi. Alueelliset toimijat ovat vahvasti mukana tapahtumien toteuttamisessa Työelämä 2020 -alueverkostojen kautta, jotka ovat ELY-keskusten koordinoimia työelämän kehittämisverkostoja.

- Työelämän laadun kehittämiseen ei tarvita poppakonsteja. Pienilläkin muutoksilla on mahdollista lisätä henkilöstön hyvinvointia ja sitä kautta taloudellista tuottavuutta. Jakamalla toimivia käytäntöjä voimme laittaa hyvän kiertämään. Tähän me Työelämä 2020 -alueverkostossa pyrimme, kertoo verkostokoordinaattori Teea Oja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksesta.

Keskiviikkona 17.5. Yhdessä tulevaisuuteen Pohjois-Pohjanmaalla -tapahtumassa kuullaan neljä upeaa paikallista yritystarinaa eri toimialoilta. Novia Finland Oy:n, Tutoris Oy:n, Antellin ja Pohjanteko Oy:n edustajat tulevat kertomaan missä he ovat onnistuneet ja mitä siitä on seurannut.

- Pohjois-Pohjanmaalla jopa 92 prosenttia oli sitä mieltä, että Suomessa on runsaasti maailmanluokan osaamista, josta ei tiedetä riittävästi. Luku on muuta Suomea (89%) korkeampi. Tästä syystä on hyvä kertoa suomalaisesta maailmanluokan osaamisesta ja samalla voimme tehdä yhdessä suomalaisesta työelämästä ylpeydenaiheen, innostaa Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Made by Finland -kampanja kutsuu kaikki näyttämään, miten suomalainen työ menestyy myös seuraavat sata vuotta, sekä keskusteluun somessa: #madebyfinland. www.madebyfinland.fi

Lisätietoja:
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 407 2623, tero.lausala@suomalainentyo.fi
Margita Klemetti, hankejohtaja, Työelämä 2020-hanke, p. 040 513 5107, margita.klemetti@tem.fi
Teea Oja, verkostokoordinaattori, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, p 029 50 38385, teea.oja@ely-keskus.fi

Made by Finland -kampanja on Suomalaisen Työn Liiton, Tekesin, Työterveyslaitoksen ja Työelämä 2020 -hankkeen yhteinen Suomi 100 -juhlavuoden kampanja, joka nostattaa ylpeyttä suomalaisesta työstä ja kehittää suomalaista työelämää.

Made by Finland - Yhdessä tulevaisuuteen Pohjois-Pohjanmaalla -seminaari keskiviikkona 17.5. klo 13–17, Voimala 1889, Kasarmintie 1, Oulu. Ohjelma ja lisätietoja


MBF_tahtitaivas_1000x500


Palaa otsikoihin