Tarinoita työpaikoilta

Alko: Paras suuri työpaikka

Muutos asiakkaita valvovasta tiskimyymälästä asiakkaita palvelevaksi valintamyymäläksi on ollut mittava. Kehitystyön tuloksena Alkosta on kasvanut Suomen paras työpaikka.

Alko Oy valittiin jo toista vuotta peräkkäin Great Place to Work -listauksessa Suomen parhaaksi työpaikaksi suurten organisaatioiden sarjassa. Saavutus toteuttaa yhtiön visiota, jonka mukaan se haluaa olla asiakaspalvelultaan Suomen paras ja vastuullisin palveluyritys, Suomen paras työpaikka ja tehokas erikoisliikeketju – huipputyöyhteisöllä höystettynä.

Sanoista tekoihin

”Meillä yhdessä onnistuminen perustuu selkeisiin, ihmisen kokoisiin tavoitteisiin jokaisen työntekijän näkökulmasta”, henkilöstöjohtaja Tytti Bergman korostaa.

Pitkäjänteinen kehittäminen sitouttaa henkilöstöä

”Yhtiötasolla jatkamme samaa linjaa. Haluamme saavuttaa tavoitteet eri strategiaosa-alueilla jokaisessa tiimissä. Kannustamme viljelemään myönteistä, arvostavaa palautetta ja rehellistä puhetta.”

Pitkäjänteinen kehittäminen tarkoittaa sitä, että vanhasta hyödynnetään paras ja siihen yhdistetään uutta. Tämä on henkilöstön sitoutumiselle sekä ilmapiirille tärkeää. Esimiehet ovat yhdessä määritelleet johtajuuden roolit, jotka mahdollistavat tavoitteisiin pääsemisen. Onnistumista arvioidaan ja mitataan esimiesarvioinnin mittarilla.

Henkilöstö mukaan

Yhtiön yrityskulttuuria kuvaa johtamismotto, joka perustuu johtamisen selkeän suunnan ja tavoitteiden lisäksi koko organisaation osallistamiseen. Niinpä johto työskentelee säännöllisesti myymälöissä ja myymälähenkilöstö osallistuu yhtiön kehittämisprojekteihin.

”Kun esimerkiksi uutta strategiaa tehtiin, henkilöstön osallistamista varten avattiin verkkoaivoriihi, joka tuotti liki 1800 ideaa. Henkilöstön palautteen pohjalta lähdimme kehittämään asioita eteenpäin. Palautteet liittyivät esimerkiksi työaikoihin, esimiestyöhön, tavaravirtoihin ja asiakaspalveluun”, Bergman kertoo.

”Tämä on talon tapa, jota on viime vuodet hyödynnetty. Uskomme, että vastaukset löytyvät organisaatiosta eli sieltä, missä työ tehdään.”

Vilkasta viestintää

Alkossa panostetaan valmentavaan esimiestyöhön, työhyvinvointiin ja jatkuvaan osaamisen kehittämiseen. Jokainen alkolainen kouluttautuu keskimäärin neljä päivää vuodessa, mikä on Bergmanin mukaan vähittäiskaupan alalla paljon.

Tässä talossa myös viestitään aktiivisesti. Intranet ja uusi sisäinen sosiaalinen media ovat vilkkaassa käytössä ja perinteinen painettu henkilöstölehti arvossaan.

”Viime vuonna teimme yhteisöllisen työskentelyn entistä helpommaksi uusien työvälineiden avulla. Olemme nyt reaaliaikaisesti yhteydessä toisiimme Nuorgamista Hankoon. Työvälineistä saatu palaute on ollut yllättävän hyvää, kun ottaa huomioon muutoksen suuruuden.”

Melkoinen muutos

Markku Laiho tuli taloon 40 vuotta sitten vuonna 1975, jolloin hän aloitti kesäapulaisena Salon myymälässä, kotikaupungissaan. Kesän jälkeen työt jatkuivat osa-aikaisena, kunnes 1981 Laiho siirtyi kokonaan Alko-tielle. Paikka vaihtui Salosta Raisioon ja sittemmin Turkuun.

Nykyään Turun Kauppahallin ja Turun Manhattanin myymäläpäällikkönä toimiva Laiho on nähnyt tiskimyymälän muuttuvan valintamyymäläksi. Muutos oli suuri, kun tiski asiakkaan ja myyjän välistä poistui.

”Tiskimyymälässä korostui valvova ja viranomaismainen roolimme, mutta valintamyymälässä aloimme viettää yhä enemmän aikaa asiakkaiden kanssa. Pystyimme nyt hyödyntämään aiempaa paremmin tuoteosaamistamme, mikä tarjosi mukavia uusia onnistumisen elämyksiä.”

Ilo olla töissä

Henkilökunnan ääntä kuullaan

Kehityksen myötä Laihon oma roolikin muuttui. ”Siirryin esimiestehtävistä myymäläpäälliköksi. Samalla myymälätiimien sisällä alettiin jakaa vastuuta ja esimiestyö muuttui valmentavaksi johtamiseksi. 2000-luvulla asiakas nostettiin keskiöön, samoin henkilöstö.”

”Tänä päivänä henkilökunnan ääntä kuullaan ja olemme aidosti mukana kehittämishankkeissa. Itsellänikin on ollut kunnia päästä moneen mukaan, mikä on suuri rikkaus.”

”Työ on motivoivaa, kun jokaisella on selkeät tavoitteet ja jokainen tietää, mitä häneltä odotetaan. Olemme ylpeitä siitä, että asioita viedään koko ajan eteenpäin”, Laiho summaa.

TEKSTI Sari Okko | KUVAT Matti Hietala ja Maria Grönroos
Toimiala
Valtionyhtiö, jolla on yksinoikeus yli 4,7 tilavuusprosenttia alkoholia sisältävien juomien vähittäismyyntiin.


Liikevaihto

1179,8 milj. € (2014)

Henkilöstön määrä

2500

Lue lisää: www.alko.fi


Tarinoita työpaikoilta -sarjassa julkaistaan kertomuksia tavallisista suomalaisista työpaikoista, joilla on tehty erilaisia toimenpiteitä työyhteisön kehittämiseksi. Haastatellut työpaikat ovat erikokoisia ja eri toimialoilla toimivia työpaikkoja ympäri Suomea. Työyhteisön kehittäminen lähtee aina työpaikan omista lähtökohdista ja tarpeista. Yhteistä kaikille tarinoille on se, että muutos on saatu aikaan yhteistyössä koko työyhteisön voimin.

Voit myös kertoa meille oman menestystarinasi, niin otamme yhteyttä!