Tarinoita työpaikoilta

Arla: Kokeileva kulttuuri kannattaa

Avoin ja kokeileva yrityskulttuuri pistää ajatukset liikkeelle ja ideat lentoon. Arla Oy:ssä halutaan olla hereillä ja ajan hermolla. Uusia tuotteita suunnitellaan yhdessä kuluttajien kanssa menemällä jopa kotijääkaapille asti.

”Menemme kuluttajan luokse kylään ja tutustumme heidän kulutustottumuksiinsa. Perinteiset kuluttajatutkimukset eivät riitä, sillä ihmisten puheet eivät aina vastaa toimintaa. Kun päästään jääkaapille, todellisuus paljastuu”, markkinointijohtaja Saija Moisio hymyilee.

”Voimme käydä kuluttajan kanssa myös ostoksilla ja seurata, mitä kaupanhyllyllä tapahtuu. Kuluttajat suhtautuvat tutkimuksiin hyvin vastaanottavaisesti, sillä näin he pääsevät mukaan suunnitteluun ja me osaamme jalostaa maidosta juuri sellaisia tuotteita kuin he toivovat.”

”Ihmiset ovat tänä päivänä pitkälti oman elämänsä ravitsemusterapeutteja. He ovat hyvin tuotetietoisia ja tutkivat tarkasti pakkausselosteita ja ravitsemussisältöjä.”

Rohkeutta & vastuuta

Kuluttajien osallistaminen kertoo Arlan kokeilevuuteen perustuvasta yrityskulttuurista, jota kuvataan sanoilla johtaminen, tunne ja luominen.

”Johtajuus tarkoittaa ihmisten johtamista ja ihmisistä huolta pitämistä. Kyse on myös siitä, että ihmiset johtavat itse itseään”, Moisio korostaa.

Kokeilevuuteen perustuva yrityskulttuuri

”Innostamme talon sisällä ottamaan vastuuta ja ideoimaan. Usein etenkin Suomessa pelätään epäonnistumista, mutta me pyrimme rankaisemisen sijaan rohkaisuun. Meillä jutellaan paljon, ollaan kiinnostuneita toistemme tekemisistä ja sparraillaan.”

”Kokeilemme uusia toimintamalleja ja etsimme uusia ratkaisuja, sillä emme halua tehdä niin kuin aina on tehty. Jos joku ehdottaa jotakin, sitä voidaan lähteä kokeilemaan ja kehittämään eteenpäin yhdessä yli yksikkörajojen.”

Kotimaisuus kunniaan

Arla on kansainvälinen yritys, mutta kotimaisuus on voimissaan niin raaka-aineessa kuin osaamisessa. Maito tulee meijereihin 650 suomalaiselta tuottajalta ja noin 18 900 lehmältä, jotka esimerkiksi viime vuonna tuottivat yli 180 miljoonaa litraa maitoa.

”Suomen kauppojen hyllyillä myymämme maito on sataprosenttisesti suomalaista. Jokainen oma tuote ja purkki valmistetaan Sipoon tuotantolaitoksella, myös ne, jotka lähtevät maailmalle. Tästä olemme erittäin ylpeitä”, Moisio sanoo.

Arlan juuret ulottuvat 85 vuotta taaksepäin, kun sipoolainen Hjalmar Ingman aloitti 1929 äitinsä Auroran valmistavan viilin myynnin Helsingin Kauppatorilla. Vuonna 1994 Arla Foods osti Ingmanin, jolloin Arla-Ingmanista tuli ruotsalaistanskalaisen Arla Foods Amban tytäryhtiö. Viime vuonna Arla Ingmanista tuli Arla Oy.

Teksti: Sari Okko Kuvat: Sari Okko & Arla Oy
Toimiala       
meijeriala, meijerituotteet

Liikevaihto 2014   
373 milj. €

Henkilökuntaa 2014   
noin 400

Lue lisää: www.arla.fi

Tarinoita työpaikoilta -sarjassa julkaistaan kertomuksia tavallisista suomalaisista työpaikoista, joilla on tehty erilaisia toimenpiteitä työyhteisön kehittämiseksi. Haastatellut työpaikat ovat erikokoisia ja eri toimialoilla toimivia työpaikkoja ympäri Suomea. Työyhteisön kehittäminen lähtee aina työpaikan omista lähtökohdista ja tarpeista. Yhteistä kaikille tarinoille on se, että muutos on saatu aikaan yhteistyössä koko työyhteisön voimin.

Voit myös kertoa meille oman menestystarinasi, niin otamme yhteyttä!