Tarinoita työpaikoilta

Eskimo: Intohimosta hyvään ruokaan

Asiakaskokemus, digitalisoituminen ja Eskimo-konsepti. Näiden kolmen kovan kivijalan varaan on rakennettu melkoinen muutos, jolle ei hevin loppua näy. Tässä talossa katsellaan jo vuoteen 2040.

”Taistelemme parhaiden makujen puolesta. Kehitämme ratkaisuja sekä synnytämme ideoita ruoan valmistamiseen, säilyttämiseen ja kuljettamiseen sekä keittiön puhdistamiseen”, strategia- ja brändijohtaja Susanna Paloheimo tiivistää.

Tiivistys on vaatinut paljon työtä, joka on toteutettu vauhdilla, intohimolla ja isolla energialla. Intensiivisen työskentelyn aikana on kyseenalaistettu lähes kaikki: vanhat ajattelumallit, organisaatio, yrityskulttuuri ja toimintatavat.

”Kuppi kerrallaan”

Eskimo-keittiössä on tänä aamuna herkullinen tekemisen meininki. Paloheimo on kutsunut brunssille Eskimon operatiivisen johtajan Pauli Aaltosen sekä Tekesin asiantuntija Pirjo Hakanpään. Eskimolaisittain brunssi valmistetaan luonnollisesti yhdessä.

Vuoden alussa käynnistyneen muutosmatkan aikana nopeisiin liikkeisiin tottunutta Paloheimoa ei ole koko ajan naurattanut. Ilmassa on ollut hämmästelyä ja muutosvastarintaa, koska uuden luominen on tuonut mukanaan paljon vanhasta luopumista.

”Muutos on helppo viedä paperille, mutta ihmisten oivalluttaminen on vaikeampi paikka. Se vaatii välitöntä vuorovaikutusta, asioiden toistoa ja yhteistyötä. On se sitten hienoa, kun saa kentältä palautetta, että tässähän aletaan jo innostua”, Paloheimo sanoo.

”Muutamme maailmaa kuppi kerrallaan. Susanna etenee vauhdilla ja minä olen ollut se jarru”, Aaltonen hymyilee.

Uudistumisesta toiseen

Eskimon juuret juontavat Euran Kauttualle vuoteen 1937, jolloin perustettiin Euran Paperi Oy. Monien polkujen ja erilaisten vaiheiden kautta yritys tunnetaan tänä päivänä Fredmanin perheyrityksenä. Ensimmäinen sukupolven vaihdos tehtiin 2008, jolloin Christian Fredmanin pojat Peter ja Clas siirtyivät johtoon.

Yrityksen lippulaivatuotteiksi olivat vuosien saatossa kasvaneet Elmukelmu, kuituliinat, leivinpaperi ja suodatinpussit sekä ateriapalveluvuoat ja lämpölaatikot. ”Poikien” johdolla aloitettiin viitisen vuotta sitten muutosprojekti, jossa karsittiin reippaasti brändisalkkua, uudistettiin ilmettä ja nimikin muutettiin tärkeimmän brändin, Eskimon, mukaiseksi.

”Kasvuvauhti ei kuitenkaan riittänyt, joten strategia otettiin uudelleen tarkasteltavaksi keväällä 2014. Jälleen kerran oli pystyttävä muuttumaan ja uudistumaan”, Aaltonen kertoo.

“Opettelemme toimimaan yhä proaktiivisemmin entisen toimintamallin mukaisen passiivisen tilausten odottelun sijaan”, Pauli Aaltonen sanoo.

Asiakas nousee ykköseksi

Uudistuvan yrityksen kolmen kivijalan, asiakaskokemuksen, digitalisoitumisen ja Eskimo-konseptin, varaan lähdettiin rakentamaan perinteisen teollisuusyrityksen muutosta tuotelähtöisyydestä asiakaslähtöisyydeksi.

”Tammikuussa 2015 julkaisimme päivitetyn strategian, joka tähtää ylivoimaisen asiakaskokemuksen synnyttämiseen. Otamme kiinni digitalisoitumisen tarjoamista kasvun mahdollisuuksista ja keskitämme ajatukset tuotannon ja tuotteiden sijaan brändilupaukseemme: taisteluun parhaiden makujen puolesta”, Paloheimo kertoo.

Eskimolla asiakaslähtöisyys ei tarkoita vain asiakaspalvelun parantamista, vaan koko yritystä koskettavien kohtaamispisteiden määrittelyä kattaen koko toiminnan – tuotannosta logistiikkaan ja hallinnosta markkinointiin.

”Asiakas on työnantajamme. Organisaatiokaaviossakin asiakas on nyt ylimpänä ja johto alimpana.”

Nelivedolla eteenpäin

Eskimon uudistumismatkalla on tapahtunut reipasta karsintaa. Vielä vuosi sitten asiakkaille esiteltiin tuhansia erilaisia tuotteita, uutuuksia ja variantteja. Messuosastot notkuivat, mutta kuten Paloheimo sanoo, niitä ei yhdistänyt selkeästi mikään.

Tuotenimikkeitä oli yli 2500 lähes 150 tuoteryhmässä. Nyt jokainen tuote on käyty läpi ja mukaan kelpuutettu vain ne, jotka sopivat osaksi uutta Eskimo-konseptia: ruoan valmistamista, säilyttämistä, kuljettamista ja keittiön puhdistamista.

”Totuttelemme nelivetomalliin. Opettelemme etenemään valitulla linjalla ja tekemään yhdessä yhteisen hyvän puolesta. Puhumme osaamisesta ja intohimosta. Kehityksessä ovat mukana kaikki: johto, henkilöstö, asiakkaat ja sidosryhmät”, Paloheimo ja Aaltonen sanovat.

Muutosmatka jatkuu

Eikä tässä vielä kaikki. Lisää muutoksia on luvassa. Paloheimo kertoo tuoreen uutisen: juuri nyt on informoitu asiakkaita siitä, että yritys luopuu kertakäyttöastioista.

Jos muutosvauhti on ollut kova, alkaako tilanne nyt tasaantua? ”Jos se tarkoittaa vauhdin tippumista, niin ei varmasti”, Aaltonen nauraa.

Uusi strategia tiivistyy #Eskimo2040 -tunnukseen, jolla halutaan viestiä perheyrityksen kvartaalia, 25 vuoden ajanjaksoa.

”Vuonna 2040 ihmiset syövät edelleen ja mielellään hyvää ruokaa. Olemme mukana isona kansainvälisenä yhtiönä keittiöiden äärellä. Ruokaturvallisuus on kasvava trendi, jossa meiltä löytyy kokemusta ja jonne me tuomme lisäarvoa”, Aaltonen ja Paloheimo summaavat.

Huikeaa rohkeutta

Eskimo2040-muutosprojektin tärkeimpänä tavoitteena on kannattava kasvu. Lisäbuustia muutosmatkalle haettiin Tekesin Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työniloa -ohjelmasta, joka visioi Suomeen Euroopan kilpailukykyisimpiä työpaikkoja.

”Lähdimme tukemaan muutosta, koska se koskettaa perinteistä teollisuustoimialaa, hyödyntää digitalisoitumista, on kokonaisvaltainen ja vie yritystä tulevaisuuden kansainvälisille kilpailukentille eli juuri sinne, missä suomalaista osaamista nyt tarvitaan”, Hakanpää sanoo.

”Alkanut muutosmatka on vaatinut yritykseltä huikeasti rohkeutta. Meidän roolinamme on olut tukea sekä kannustaa tekemään yhä rohkeammin, nopeammin ja isommin. Olemme innoissamme, että pääsimme yhteiselle matkalle ja odotamme mielenkiinnolla, mitä yritys on vuonna 2040.”

TEKSTI Sari Okko | KUVAT Matti Hietala
Toimiala
Eskimo kehittää ratkaisuja parhaiden makujen rakentamiseen synnyttäen ideoita ruoan valmistamiseen, säilyttämiseen ja kuljettamiseen sekä keittiön puhdistamiseen.

Liikevaihto 2014   

24 milj. €

Henkilöstön määrä
   
75

Lue lisää: www.eskimofinland.fi

Tarinoita työpaikoilta -sarjassa julkaistaan kertomuksia tavallisista suomalaisista työpaikoista, joilla on tehty erilaisia toimenpiteitä työyhteisön kehittämiseksi. Haastatellut työpaikat ovat erikokoisia ja eri toimialoilla toimivia työpaikkoja ympäri Suomea. Työyhteisön kehittäminen lähtee aina työpaikan omista lähtökohdista ja tarpeista. Yhteistä kaikille tarinoille on se, että muutos on saatu aikaan yhteistyössä koko työyhteisön voimin.

Voit myös kertoa meille oman menestystarinasi, niin otamme yhteyttä!