Tarinoita työpaikoilta

H&M: Arvokkaan aidosti arjessa

Kun tekeminen perustuu aidosti arvoihin, se myös näkyy ja kuuluu jokaisessa päivässä. Työstä syntyvää vahvaa me-henkeä vaalitaan arjessa monin tavoin.

Helsingin Aleksanterinkadun myymälässä työskentelevä Heta Louhimo (21 v) aloitti Hennes & Mauritzissa reilu vuosi sitten kesätyöntekijänä. Sittemmin työ myyjänä on vakinaistettu.

”Meillä on motivoiva ja kannustava yrityskulttuuri. Etenemismahdollisuudet ovat hyvät, jos on itse kiinnostunut kouluttautumaan vaikkapa visualistiksi tai osastopäälliköksi. Työnantaja antaa tuen ja tarjoaa tarvittavat eväät”, Heta kertoo.

Tittelit nurkkaan

Jos Hetan pitäisi valita yksi yrityskulttuuria kuvaava sana ylitse muiden, se olisi luottamus.

”Meihin luotetaan ja meille annetaan vastuuta. Saamme toimia hyvinkin itsenäisesti. Esimiesten ei tarvitse vahtia tekemisiämme, koska he voivat luottaa siihen, että hoidamme työmme.”

Ilmapiiri on Hetan mukaan ystävällinen ja tasa-arvoinen. Kun tittelit on heitetty nurkkaan, ihmiset voivat puhua keskenään avoimesti asemaan katsomatta. ”Töihin on kiva tulla. Täällä puhalletaan yhteen hiileen.”

Aina vain paremmin

Viestintävastaava Tiina Miettinen sanoo Hetan edustavan mainiosti yrityksen kulttuuria. Se syntyy arvoista, jotka puolestaan ohjaavat kaikkea toimintaa käytännössä. Yritystä on johdettu arvoilla sen perustamisesta asti eli vuodesta 1947 alkaen.

Arvot ovat koko ajan esillä ja niistä myös puhutaan. Arvojen mukaisesti työntekijät ovat yhtä tiimiä ja toimivat kustannustietoisesti. Palautetta annetaan ja kaikesta puhutaan. Yrittäjähenkisyys kannustaa toimimaan itsenäisesti ja yritteliäästi.

Jatkuvilla parannuksilla kehitetään liiketoimintaa ja työympäristöä. Kyse on mm. siitä, että jokainen työntekijä voi tuoda esiin oman näkemyksensä mistä tahansa asiasta tai epäkohdasta ja kertoa ajatuksensa, miten asia voitaisiin tehdä fiksummin.

Myyjästä maapäälliköksi

Hennes & Mauritzissa uskotaan ihmiseen, annetaan vastuuta, motivoidaan ja kannustetaan.

”Lähes kaikki työntekijämme ovat aloittaneet myyjinä, mukaan lukien maapäällikkömme, joka päätyi nykyiseen pestiinsä 14 työtehtävän kautta”, Tiina sanoo.

”Uutena innovaationa olemme aloittaneet Star-valmennukset, joissa työntekijä pääsee kokeilemaan pariksi kuukaudeksi toisen työtä. Valmennuksen jälkeen hän palaa omiin hommiinsa, mutta on oppinut jotain uutta ja ehkä tulevaisuudessa häämöttävää.”

Tulevaisuuden tähdet

Ruotsalainen, kansainvälisesti toimiva vähittäiskaupan konserni rantautui Suomeen 1997. Tänä päivänä H&M-myymälöitä on 56 ympäri Suomen ja työntekijöitä reilusti yli tuhat. Nuorekkaan työyhteisön keski-ikä on 27 vuotta.

”Vaikka usein ajatellaan, että nuoret vaihtavat lennosta työpaikasta toiseen, meillä vaihtuvuus on alan yleiseen tasoon nähden pieni, mistä olemme erittäin ylpeitä.”

”Etsimme tulevaisuuden tähtiä, jotka jakavat arvomme ja näkevät uran meillä mahdollisuutena. Haluamme olla työnantajana työntekijän valinta”, Tiina toteaa. 

Great Place to Work -tutkimukseen Suomen H&M osallistui ensimmäistä kertaa ja pomppasi heti 2015-listauksessa suurten organisaatioiden sarjan kakkoseksi.


Työpaikkatarina on julkaistu TTT-lehden numerossa 3/15. Lue juttu kokonaisuudessaan: http://www.tttlehti.fi/arvokkaasti-arjessa/


TEKSTI Sari Okko | KUVAT Matti Hietala
Toimiala
naisten, miesten ja lasten vaatteiden sekä kosmetiikan ja kodintekstiilien vähittäiskauppa


Henkilöstön määrä

yli 1000

Lue lisää:
  www.hm.com


Tarinoita työpaikoilta -sarjassa julkaistaan kertomuksia tavallisista suomalaisista työpaikoista, joilla on tehty erilaisia toimenpiteitä työyhteisön kehittämiseksi. Haastatellut työpaikat ovat erikokoisia ja eri toimialoilla toimivia työpaikkoja ympäri Suomea. Työyhteisön kehittäminen lähtee aina työpaikan omista lähtökohdista ja tarpeista. Yhteistä kaikille tarinoille on se, että muutos on saatu aikaan yhteistyössä koko työyhteisön voimin.

Voit myös kertoa meille oman menestystarinasi, niin otamme yhteyttä!