Tarinoita työpaikoilta

Kemppi: Yhteistyöllä kilpailukykyiseksi

Hitsauslaitteita ja -ratkaisuja toimittava kansainvälinen toimija Kemppi Oy haluaa säilyttää tuotantonsa Suomessa. Siitäkin huolimatta, että monenlaiset tekijät asettavat yhä tiukempia vaatimuksia kilpailukykyiselle hinnalle.

Kempillä päätettiin lähteä vahvistamaan yrityksen kilpailukykyä globaaleilla markkinoilla muiden keinojen avulla. Yrityksessä todettiin, ettei pelkästään oman toiminnan hiominen parhaimmilleen riitä. Kilpailukykyä parantaakseen alihankkijoiden ja koko yhteistyöverkoston täytyy olla mukana kehittämisessä.

Ei oletuksia vaan faktoja

Kempissä koottiin verkosto yhteensä seitsemästä tärkeimmästä kumppanista, joiden kanssa alettiin käydä läpi toimitusketjua alusta loppuun niin Kempin kuin yhteistyökumppanienkin osalta. Yhdessä verkosto etsi toiminnasta kehittämistä vaativia kohteita. Toimivuutta lähdettiin pohtimaan asiakas edellä.

–  Usein oletetaan asioita. Kun prosessi käydään kohta kohdalta tarkasti läpi, niin kyllä sieltä kuitenkin yllätyksiä nousee esiin, Kempin hankintajohtaja Janne Karppinen toteaa kertoessaan, että yksi projektin tärkeimmistä havainnoista on ollut liika olettamuksiin nojaaminen.

Nykytila-analyysin avulla Kemppi ja yhteistyökumppanit selvittivät millaisia osaamisaukkoja tai kehitystarpeita heidän toiminnastaan löytyy. Kohteet luokiteltiin kolmeen kategoriaan liikennevalojärjestelmällä: kunnossa, melkein kunnossa tai ei kunnossa.

Ohjausryhmä seuraa onnistumista

Esiin nousi hyvin konkreettisiakin kehitystarpeita. Jatkossa verkostolla on kvartaaleittain ohjausryhmä, jossa seurataan, miten yhteisiin tavoitteisiin päästään ja sovitaan, mitä seuraavaksi tehdään.

–  Jotta tässä onnistutaan, niin kyllä kaikkien täytyy olla tosissaan mukana ja panostaa tähän. Porukka onkin lähtenyt tosi sitoutuneesti mukaan ja ihmiset ovat kiinnostuneet kehittämään uutta, Karppinen kiittelee.

Ihmiset organisaation eri tasoilta ovat tuoneet esiin parhaita käytänteitä, ja olleet mukana ideoimassa miten asiat voitaisiin tehdä fiksummin. Innokas osallistuminen lienee hyvä merkki siitä, että Kemppi on hyvä työpaikka.

–  Hyvä työ tarkoittaa Kempissä sitä, että pyritään parantamaan kilpailukykyä suomalaisena yrityksenä ja tuomaan työtä tänne. Menestyvät yritykset ovat hyviä työnantajia ja hyviä paikkoja olla töissä, Karppinen päättää.


Työpaikkatarinan on muokannut Tekesin Liideri-projektin menestystarinoiden pohjalta korkeakouluharjoittelija Sanni Mäkinen
Kemppi on maailman johtavia kaarihitsauslaitevalmistajia ja tuottavan hitsauksen ratkaisuntarjoajia.

Liikevaihto
111 milj. € (2013)

Henkilöstö
n. 600

Lue lisää Kemppi-verkostosta


Tarinoita työpaikoilta -sarjassa julkaistaan kertomuksia tavallisista suomalaisista työpaikoista, joilla on tehty erilaisia toimenpiteitä työyhteisön kehittämiseksi. Haastatellut työpaikat ovat erikokoisia ja eri toimialoilla toimivia työpaikkoja ympäri Suomea. Työyhteisön kehittäminen lähtee aina työpaikan omista lähtökohdista ja tarpeista. Yhteistä kaikille tarinoille on se, että muutos on saatu aikaan yhteistyössä koko työyhteisön voimin.

Voit myös kertoa meille oman menestystarinasi, niin otamme yhteyttä!