Tarinoita työpaikoilta

Kilterin päiväkoti: Osallistaminen on ainoa vaihtoehto

Vantaalla, Kilterin vuoropäiväkodissa hoitoa tarjotaan ympäri vuoden viikonpäivästä ja vuorokaudenajasta riippumatta vuorotyötä tekevien vanhempien ennalta ilmoittamien työaikojen mukaan. Kasvatustyötä tekevältä henkilöstöltä ja päiväkodin johdolta työn sujuminen sekä laadukkaan ja turvallisen varhaiskasvatuksen toteutuminen vaativat saumatonta yhteispeliä.

Aamun ensimmäiset hoitolapset saapuvat Vantaan Myyrmäessä sijaitsevaan päiväkotiin jo ennen kukonlaulua. Päivän askareiden jälkeen yörauha laskeutuu iltakymmeneltä ja ennen sitä yöksi hoitoon jäävät lapset ovat syöneet iltapalan, käyneet iltapesulla ja kömpineet unilelu kainalossaan nukkumahuoneissa odottaviin sänkyihin. Toiminta on ympärivuorokautista, mutta johtamisen ydin ei eroa vain päiväaikaan tarjottavasta hoidosta.
– Kaiken a ja o on varhaiskasvatuksen pedagoginen johtaminen. Se täytyy pitää mielessä kaikessa työvuorojen suunnittelusta lähtien. Meillä johtamistyötä lisäävät vuorohoitoon liittyvät vaatimukset, pohtii Kilterin päiväkodin johtaja Pirjo Pohjasniemi.

Koko Länsi-Vantaan vuorohoito on keskitetty Kilteriin. Käytännössä se tarkoittaa seitsemää lapsiryhmää, joista yksi on esiopetusryhmä ja muut 1–5-vuotiaiden lasten ryhmiä. Tällä hetkellä kasvatustyötä lasten parissa tekee 32 ammattilaisen joukko.
– Johtajana minun on voitava luottaa henkilöstööni ja siihen, että homma täällä toimii. Tarvitaan rohkeutta ottaa asioita puheeksi ja jatkuvaa vuorovaikutusta henkilöstön kanssa käytännön ratkaisuihin ja tilanteisiin liittyen.

Vain osallistaen voi onnistua

Pohjasniemen mielestä yksi päiväkodin johtajan tärkeä tehtävä on tukea henkilöstöä arjen työssä. Aivan keskeinen johtamisen työkalu on osallistaminen. Kilterin päiväkoti toimii nyt neljättä vuotta uusissa tiloissa ja uuden päiväkodin perustaminen on hyvä esimerkki henkilöstön osallistamisesta.
– Rakennusprosessi oli meillä talon sisäisissä palavereissa koko ajan esillä. Jos minulta kysyttiin mielipidettä johonkin asiaan, niin kysyin sitä myös meidän henkilökunnalta aina, kun minulle vain annettiin riittävästi aikaa vastauksen antoon.

Osallistumalla henkilökunta pystyi itsekin prosessoimaan lähestyvää muutosta.
– Kaikki hankinnat tehtiin henkilökunnan toiveiden ja tarpeiden mukaan ja tehdään edelleenkin. Heillä on paras tieto esimerkiksi siitä, mitä pedagogista materiaalia he tarvitsevat juuri tällä hetkellä hoidossa olevien lasten kasvatuksen ja kehityksen tukemiseksi.

Keskustellen ja kehittäen

Päiväkodin arjessa on jatkuvasti tilanteita, jotka edellyttävät keskustelua, kehittämistä ja yhteisiä linjauksia. Pohjasniemi kuvaa Kilterin keskustelukulttuuria vahvaksi.
– Yksittäiset työntekijät eivät käy minulta kysymässä ratkaisuja esimerkiksi koko talon olemassa oleviin käytänteisiin liittyviin ongelmiin, vaan kaikki tietävät, että asiat keskustellaan yhdessä sovituissa kokousrakenteissa. Tietenkään kaikkien toiveiden mukaan ei aina voida toimia, mutta päätökset tehdään mahdollisimman monta työntekijää ja näkökulmaa kuunnellen.

Kun päätöksiä sitten tehdään, on tärkeää tehdä näkyviksi myös niiden takana olevat perusteet.
– Silloin ymmärrys tehtyä päätöstä kohtaan lisääntyy ja siihen sitoutuminen vahvistuu. Muutosprosessit onnistuvat aina paremmin, kun henkilökunta on osallisena keskusteluissa ja kehittämisessä. Tuntuisi sitä paitsi hassulta, ettei heitä kuultaisi, kun kyse on heidän työtään koskevista asioista.

Viikoittaisten tiimipalaverien ja talon kokousten ohella Kilterissä pidetään kehittämishetkiä, joissa pysähdytään määritellyn aiheen äärelle.
– Parhaillaan olemme monen muun vantaalaisen päiväkodin tavoin mukana Leikkien liikkumaan -hankkeessa ja siihen liittyen olen antanut tiimien kehittämishetkissä pohdittavaksi 10 lasten liikuntaan liittyvää kysymystä.

Puolen vuoden välein pidetään kehittämispäivä, jonka ajaksi talo suljetaan ja koko henkilökunta kokoontuu yhteen. Esimerkiksi viime marraskuussa käytiin läpi uusia, valtakunnallisia varhaiskasvatussuunnitelman perusteita. Pohjasniemi myöntää, että koko talon kokoontumiset ovat mahdollisia harmittavan harvoin, mutta osallistamista ja yhdessä kehittämistä se ei silti estä.
– Varhaiskasvatus on ala, jossa asioita mietitään jatkuvasti ja tehdään muutoksia. Jo pelkästään kasvatustiede tieteenä etenee ja tuottaa paljon tutkimustuloksia, joiden myötä toimintaa täytyy muuttaa. Olisihan se hullua pitää tiukasti kiinni vanhasta, jos löydetään jotain uusia, hyviä viisauksia, päättää Pohjasniemi.


Teksti Kreetta Haaslahti Kuvat Heli Hirvelä
johtaminen
osallistaminen

Kilterin päiväkoti pähkinänkuoressa:


Toimiala: Kilterin päiväkoti tarjoaa vuorohoitoa Länsi-Vantaalla. Vuorohoidolla tarkoitetaan maanantaista perjantaihin klo 18–06 välisenä aikana sekä viikonloppuisin tapahtuvaa lasten päivähoitoa ja varhaiskasvatusta.

Käyttösuunnitelma ja budjetti: 1,2 milj. € v. 2017

Henkilöstön määrä: 32

Lue lisää Vantaan kaupungin sivuilta

Tarinoita työpaikoilta -sarjassa julkaistaan kertomuksia tavallisista suomalaisista työpaikoista, joilla on tehty erilaisia toimenpiteitä työyhteisön kehittämiseksi. Haastatellut työpaikat ovat erikokoisia ja eri toimialoilla toimivia työpaikkoja ympäri Suomea. Työyhteisön kehittäminen lähtee aina työpaikan omista lähtökohdista ja tarpeista. Yhteistä kaikille tarinoille on se, että muutos on saatu aikaan yhteistyössä koko työyhteisön voimin.

Voit myös kertoa meille oman menestystarinasi, niin otamme yhteyttä!