Tarinoita työpaikoilta

Metroauto: Ei autokauppaa ilman asiakasta

Vaikka autokaupan ostopolku on siirtynyt pitkälti verkkoon, hyvä asiakaskokemus kumpuaa autoliikkeen tarjoamasta palvelusta sekä henkilökunnan työhyvinvoinnista. Koska asiat kulkevat käsi kädessä, molempia kannattaa kehittää.

Metroauto-konserniin kuuluvan Toyota Airportin autotalo kiiltelee uutuuttaan. Pari kuukautta sitten valmistuneen myymäläuudistuksen kantavana teemana on ollut toiminnan ja työhyvinvoinnin kehittäminen henkilökuntaa kuulemalla.

”Uusi ilme on uusi alku. Ihan kuin olisi pukenut uuden puvun päälle tai istunut upouuteen autoon. Tässä talossa on helppo tuntea ammattiylpeyttä työstään, mikä heijastuu positiivisesti kaikkeen tekemiseen”, automyyjä Perttu Orttenvuori sanoo.

Investointi työhyvinvointiin

Investointi työhyvinvointiin ja työilmapiiriin
Kun Toyota Airportin myymälää lähdettiin uudistamaan, koko henkilökunnan edustus otettiin mukaan suunnitteluun. Toteutuksessa erilaiset toiveet pyrittiin huomioimaan mahdollisimman hyvin.

”Uusissa tiloissa korostuvat visuaalisuus ja näyttävyys, mutta myös työergonomia ja viihtyisyys. Henkilökunta toivoi esimerkiksi sähköpöytiä, joten ne hankittiin. Myymäläuudistus on iso investointi työhyvinvointiin ja työilmapiiriin”, toimitusjohtaja Jussi Rapala korostaa.

”Uudistuksella haettiin selkeyttä ja toimivuutta, mutta myös tuottavuutta. Uusien tilojen myötä tulimme reippaasti 2000-luvulle ja vähän ylikin”, myyntijohtaja Janne Haavisto lisää.

Osaamista & innostusta

Uusissa tiloissa näkyy paljon sähköisiä näyttötauluja, muttei juuri nimeksikään paperi- tai esitepinoja. Siisteydellä ja selkeydellä haetaan arjen sujuvuutta sekä sotkuisista nurkista vapaata levollista tunnelmaa. Nyt mennään myös tekniikka edellä.

”Autokaupassa korostuu tänä päivänä digitaalisuus. Asiakas voi suunnitella ja rakentaa oman unelmiensa auton pitkälti netissä ja tuoda sen autoliikkeeseen suoraan myyjän iPadille vaikka QR-koodin muodossa”, Haavisto kertoo.

”Tekniset mahdollisuudet on tuotu työntekijöiden työkaluiksi asiakaspalveluun. Muutos vaatii uutta osaamista ja innostusta, mutta samalle se tuo työhön uutta mielekkyyttä.”

Koulutus on elinehto

Autokauppa on elänyt viime vuosina kovia aikoja, mikä on ollut yksi jatkuvan kehittämisen moottoreista. Henkilökuntaa koulutetaan paljon, olipa kyseessä tekninen osaaminen tai asiakkaan kohtaaminen. Sekä tekniseen että myynnin koulutukseen satsataan. Se on elinehto.

Asiakkaat eivät tee Rapalan ja Haaviston mukaan tänä päivänä montaa käyntiä myymälään ennen ostopäätöstä, sillä tietoa haetaan ja sitä vertaillaan netissä. Jos ennen asiakkaat tulivat myyjän luokse, tänä päivänä myyjä menee asiakkaan luokse.

”Aiemmin tietoa haettiin meiltä, mutta tänä päivänä asiakkaat voivat myymälään tulleessaan tietää jopa meitä enemmän.”

Metroauto_Haavisto_Rapala_IMG_1181
”Kehitämme toimintaamme yhdessä henkilöstön kanssa sekä asiakkailta saadun palautteen perusteella”, Janne Haavisto ja Jussi Rapala toteavat.

Mukava tehdä töitä

Vaikka autotalossa on juuri panostettu mittavaan myymäläuudistukseen, mitään lopullista parkkipaikkaa ei ole muutoksessa etsitty. Matka jatkuu.

”Tulevaisuudessa ei välttämättä kannata pitää suuria myymälöitä, näyttelytiloja ja varastoja. Voi olla, ettei kauppaa edes tehdä myymälöissä, vaan asiakkaan kotona. Silti on aina muistettava, että asiakas odottaa palvelua eikä mitään hienoa käyttöliittymää”, Rapala maalailee.

”Kyse on myös yhä suuremmasta vastuusta ympäristöstä ja yhteiskunnallisesta roolista. Olemme saaneet erittäin hyvää palautetta niin asiakkailtamme kuin henkilöstöltämme, joten vaikuttaa siltä, että täällä on mukava tehdä töitä ja asioida.”


Kuvat ja teksti: Sari Okko
digitalisaatio
osallistaminen
Toimiala   
Autojen vähittäiskauppaa, korjaamotoimintaa ja varaosakauppaa harjoittava suomalainen perheyritys, joka on toiminut autoalalla vuodesta 1925. Toyota Airport on kuulunut Metroauto-konserniin lokakuusta 2009.

Lue lisää: www.metroauto.fi, www.toyota.fi

Tarinoita työpaikoilta -sarjassa julkaistaan kertomuksia tavallisista suomalaisista työpaikoista, joilla on tehty erilaisia toimenpiteitä työyhteisön kehittämiseksi. Haastatellut työpaikat ovat erikokoisia ja eri toimialoilla toimivia työpaikkoja ympäri Suomea. Työyhteisön kehittäminen lähtee aina työpaikan omista lähtökohdista ja tarpeista. Yhteistä kaikille tarinoille on se, että muutos on saatu aikaan yhteistyössä koko työyhteisön voimin.

Voit myös kertoa meille oman menestystarinasi, niin otamme yhteyttä!