Tarinoita työpaikoilta

Nelostuote: Yhdessä pelaten iloa elämään

Moni muistaa jo 1960-luvulta lautapeli Kimblen ja sen pakkauslaatikon, jonka kanteen oli kuvattu perhe. Kuvan oikean laidan poika on sittemmin ehtinyt toimia toimitusjohtajanakin 34 vuotta, jona aikana perheyritys on kasvanut ja kansainvälistynyt.

”Kimblestä se kaikki alkoi, kun isäni perusti yrityksen vuonna 1967. Ajanvietepelien, niin kuin tuolloin sanottiin, valmistaminen käynnistyi autotallista ja yrityksen nimeksi tuli Nelostuote Oy”, Markku Heljakka kertoo.

Yrityksestä on kasvanut lähes 50 vuodessa konserni, johon kuuluu pelejä valmistava Tactic Games Oy sekä mm. painotuotteisiin erikoistunut Brand ID. Tänä päivänä konsernissa toimii noin 230 työntekijää ja kauppaa tehdään 80 maassa.

Jatkuvaa kehitystä

Perheyritys pitää pintansa ajan hengessä pysymällä. Tuttujen lautapelien ohelle tuodaan digitaalisia versioita, jotka tarjoavat pelaamiseen lisäarvoa – varsinaista peliä syrjäyttämättä. 

Heljakka pitää oman tuotannon ja tuotekehityksen rinnakkaineloa saman katon alla yrityksen ehdottomana vahvuutena.  ”Tuotanto ja tuotekehitys saavat voimaa toisistaan ja ruokkivat toisiaan. Yksi asia johtaa aina toiseen ja kun paljon tehdään, jokin onnistuu”, hän linjaa.

Nelostuote on löytänyt vuosien kokemuksella oman kannattavan toiminnan muotonsa. Alan huimasta kilpailusta huolimatta tuotanto on edelleen pääosin Suomessa, sillä kotimaisuutta pidetään arvossaan.

”Monet kilpailevat yritykset, jotka ovat siirtäneet tuotantoaan halpatuotantomaihin, ovat katkaisseet välittömän yhteyden tuotekehitykseen ja vähitellen hävinneet markkinoilta.”

Tehdään yhdessä

Nelostuote haluaa olla vastuullinen työnantaja ja pitää henkilöstöstään huolta. Hyvä osoitus asian toimivuudesta arjessa on työsuhteen mitta. Kun taloon kerran tullaan, sieltä ei hevin lähdetä. Henkilökunta on sitoutunut yritykseen ja yritys työntekijöihin.

”Työntekijöiden keski-ikä on kuitenkin nuorempi kuin yrityksen historia kasvun myötä mahdollistuneen rekrytoinnin ansiosta. Tässä talossa kokemus kohtaa oivallisesti tuoreet näkemykset.”

Perheyrityksen vahvuuksiin Heljakka laskee sen, ettei johto voi mennä vaikkapa hallituksen selän taakse piiloon. Nelostuotteessa johto on vahvasti läsnä ja aidosti vastuussa päivittäisestä toiminnasta ja tekemisen meiningistä.

”Meillä ei ole esimerkiksi mitään loistavia palkitsemisjärjestelmiä, vaan motivaatio syntyy yhdessä tekemisestä. Tarvittaessa yrittäjä kääntää tahkoa sitten entistä kiivaammin. Tulevaisuus näyttää vaikeista ajoista huolimatta hyvältä. Niin kauan leikitaan, kun hauskaa on.”


Teksti ja kuvat: Sari Okko
yrittäjyys

Toimiala
pelit ja painotuotteet

Liikevaihto 2013
36 milj. €

Henkilöstön määrä
noin 230

Lue lisää: www.tactic.net, www.brandid.fi, www.printcenter.fi


Tarinoita työpaikoilta -sarjassa julkaistaan kertomuksia tavallisista suomalaisista työpaikoista, joilla on tehty erilaisia toimenpiteitä työyhteisön kehittämiseksi. Haastatellut työpaikat ovat erikokoisia ja eri toimialoilla toimivia työpaikkoja ympäri Suomea. Työyhteisön kehittäminen lähtee aina työpaikan omista lähtökohdista ja tarpeista. Yhteistä kaikille tarinoille on se, että muutos on saatu aikaan yhteistyössä koko työyhteisön voimin.

Voit myös kertoa meille oman menestystarinasi, niin otamme yhteyttä!