Tarinoita työpaikoilta

SMT: Nopea kulttuurimuutos on mahdollinen

Jatkuva myllerrys ja yt-kierre oli jatkunut jo 10 vuoden ajan, kun Kirsi Paakkari tuli Suomen Matkatoimiston johtoon syksyllä 2012. Talossa vallitsi tappiomieliala isojen asiakasmenetysten ja henkilövähennysten seurauksena. Palvelutaso oli heikko ja usko tulevaan mennyt.

Tarvittiin täyskäännös ja sen moottorina toimi Paakkari, talon ensimmäinen alan ulkopuolelta tullut toimitusjohtaja. Aluksi kustannusten karsimista ja rakennemuutosta oli pakko jatkaa.

”Lähdimme luomaan perustaa täysin uudenlaiselle toimintamallille, joka vastaa ympäröivää tilannetta ja ansaintamallia. Rakensimme uusia rooleja ja samalla aika monta toimistoa suljettiin”, muistelee Paakkari.

Johdettu muutos tuo halutun tulokset

Aika pian alettiin keskustella myös kahden kovan kilpailijan, Arean ja Suomen Matkatoimisto yhdistymisestä. Se tapahtuikin joulukuun alussa 2013 ja syntyi SMT Oy.

”Jos veristen kilpailijoiden yhdistymistä ei ohjata, niin jotain siitä syntyy joka tapauksessa. Halusimme itse olla varmistamassa, että tavoittelemamme vahva ja energinen voittajakulttuuri syntyy, kertoo SMT Oy:n henkilöstöjohtaja Anna Ruotsalainen.
smt_artikkeli
Kovien bisnestavoitteiden rinnalla myös ihmisten hyvinvoinnista täytyy pitää huolta, tuumivat SMT Oy:n toimitusjohtaja Kirsi Paakkari (kuvassa vasemmalla) ja henkilöstöjohtaja Anna Ruotsalainen.


Innostavan voittajakulttuurin luomiseksi lanseerattiin mittava henkilöstöohjelma. Sen tavoitteena oli opettaa mm. sataprosenttisen vastuun ottamista ja työn tekemistä erilaisten ihmisten kanssa. Samalla kehitettiin toimivaa johtamismallia virtuaaliselle organisaatiolle, jossa iso osa tekijöistä työskentelee kotoa käsin eri puolilla Suomea. Ohjelmaan kuului myös myyntivalmennusta, prosessien uudistamista ja jatkuvaa, vahvaa kyseenalaistamista.

Teknisen rakenteen ja kulttuurin kehittämisen ohella panoksia laitettiin myös henkilöstön hyvinvointiin.

”Kun henkilökunta voi hyvin ja on motivoitunutta, niin asiakastyytyväisyys ja tulos paranevat. Näiden välillä on ihan suora korrelaatio meidän yrityksessä ja voisin väittää, että tämän voi yleistää koko yritysmaailmaan”, vinkkaa Paakkari.

Kaikki lähtee lupauksista

SMT:ssä ei puhuta arvoista, vaan henkilökunnan lupauksista.

”Työstimme lupaukset yhdessä tiimeittäin ja keskustelimme sen jälkeen läpi talon siitä, mitä ne tarkoittavat meille itsellemme ja meidän asiakkaillemme. Halusimme varmistaa, ettei sisäisesti tehdä jotain ihan muuta kuin mitä näkyy ulospäin asiakkaiden suuntaan”, muistuttaa Ruotsalainen.

Lupausten ohella SMT:n tekemisen ytimessä on koko ajan ollut yksinkertainen strategia. Niin yksinkertainen, että joka ikiselle talossa työskentelevälle on selvää, mitä strategialla tavoitellaan. Pyramidin malliin rakennetun strategian perustana on energinen ja innostava voittajakulttuuri, jolle kannattava, kestävällä pohjalla oleva liiketoiminta rakentuu. Huipulla häämöttää markkinajohtajuus.

”Pyramidin kaksi alimmaista kerrosta eli voittajakulttuuri ja kannattava liiketoiminta on onnistuttu rakentamaan hyvin vahvoiksi. Tuloskuntomme on tällä hetkellä todella hyvä. Mutta me emme ole vielä markkinajohtajia ja sen kanssa tehdään nyt paljon töitä”, Paakkari visioi.

Mukaan ottamisen tärkeys

koko henkilökunta mukaan muutosten tekemiseen

SMT:ssä on haluttu ottaa koko henkilökunta mukaan muutosten tekemiseen.

”Ihmiset ovat oppineet, että asioiden muuttaminen ei ole negatiivinen asia, vaan että muutos vie eteenpäin. Kun asioista keskustellaan ja suunnitelmia tehdään yhdessä, niin muutos ei olekaan niin kamalaa”, kuvailee Ruotsalainen.

”Asenteen kautta oppii ihan mitä vaan. Asennemuutosta onkin pyritty tuomaan vahvasti esille. Pienetkin voitot vahvistavat asennetta lumipalloefektin tavoin ihan samalla tavalla kuin negatiivinen kierre, joka yhtiön historiassa on koettu”, Paakkari toteaa.

Häikäiseviä tuloksia

Vielä vuonna 2013 yhtiön tulos oli reilusti tappiolla. Viime vuonna SMT:n liikevoittoprosentti oli 19.

”Ensimmäinen positiivinen tulos tehtiin jo 2014 ja viime vuosi oli aivan loistava. En tiedä onko tällä alalla koskaan tehty tällaista tulosta. Yrityskulttuurimme heijastaa vahvaa tekemisen meininkiä ja yhteen hiileen puhaltamista uudella tavalla”, iloitsee Paakkari.

Nopean käännöksen tekeminen on vaatinut jatkuvaa mittaamista ja tarvittaessa nopeaa reagointia. Jos tavoitteista ollaan jäljessä, niin tilanne ei parane odottamalla.

”Rohkeus myöntää, että asioita pitää muuttaa, on kasvanut”, sanoo Paakkari.

SMT on saavuttanut paljon, mutta paikoilleen ei voi jäädä. Organisaatiota pitää kehittää jatkuvasti dynaamisesti johtaen ja suunnitellen.

”Nyt kysymys kuuluu, että miten me ylläpidämme tämän tilanteen. Miten pystymme jatkuvasti näkemään tarvittavat kehityskohteet koko ajan eteenpäin katsoen”, päättää Paakkari.


TEKSTI Kreetta Haaslahti | KUVAT Julia Hannula
Toimiala: SMT on liikematkatoimisto, joka tarjoaa yrityksille ja organisaatioille räätälöityä matka- ja tapahtumahallintoa.

Liikevaihto 2015: 17,3 milj. €

Henkilöstön määrä: 189

Lue lisää:
www.smt.fi

Tarinoita työpaikoilta -sarjassa julkaistaan kertomuksia tavallisista suomalaisista työpaikoista, joilla on tehty erilaisia toimenpiteitä työyhteisön kehittämiseksi. Haastatellut työpaikat ovat erikokoisia ja eri toimialoilla toimivia työpaikkoja ympäri Suomea. Työyhteisön kehittäminen lähtee aina työpaikan omista lähtökohdista ja tarpeista. Yhteistä kaikille tarinoille on se, että muutos on saatu aikaan yhteistyössä koko työyhteisön voimin.

Voit myös kertoa meille oman menestystarinasi, niin otamme yhteyttä!