Tarinoita työpaikoilta

Starcke: Henkilöstö on investointi

Maailman vanhin holografia-alan yritys toimii Eurassa. Starcke Oy:n 33 toimintavuoteen on sisältynyt pitkiä jaksoja, jolloin maailma on tarvinnut heitä ja heidän osaamistaan. Kunnes viimeisen kolmen vuoden aikana suuri osa yrityksen peruskysynnästä lakkasi olemasta.

”Yhtään asiakasta emme ole menettäneet sen takia, että olisimme tehneet jotain väärin. Maailma vain on muuttunut”, pohtii yrityksen toinen perustaja ja omistaja, hallituksen puheenjohtaja Ari-Veli Starcke.

Korpivaellus on kestetty, sillä omistajat, Ari-Veli Starcke ja Milla-Riitta Reunanen, eivät hyvinä vuosina tyhjentäneet firmaa.

”Olemme saaneet yrityksestämme taloudellista hyvää, niin kuin pitääkin, mutta ei kaikki raha voi päätyä omistajille. Se kuuluu firman paremmalle tulevaisuudelle.”

Ahneuden myytin Starcke liittääkin lähinnä pörssiyhtiöihin, joiden johtajat eivät voi ajatella neljää kuukautta pidemmälle.

”Yksi väärä sana pörssiyrityksen johdossa voi aiheuttaa kurssiromahdukseen ja kasvottomat sijoittajat, eivät siis omistajat, vetävät rahansa pois. Meillä yrittäjillä pitää olla sitkeyttä nähdä kvartaalia pidemmälle."

Tulevaisuus on työntekijöissä

Ihmiset ovat meille investointi.

Haastavinakin aikoina starckelaisilla on ollut töitä, ei vain tarpeeksi. Välillä on jouduttu turvautumaan lomautuksiin ja muihin sopeutuksiin, mutta työpaikoista on pidetty kiinni.

”Ihmiset ovat meille investointi. Ilman heitä tämä firma ei olisi mitään. Meillä olisi vain koneita, kalustoa ja ohjelmistoja, joita kukaan ei osaisi käyttää.”

Muutokseen on vastattu muuttumalla, kehittämällä innovatiivisia tuotteita ja kasvattamalla asiakaskuntaa. Se on kannattanut; käynnissä olevan tilikauden liikevaihtoennuste on kaksinkertainen verrattuna viimeksi päättyneeseen.

”Nyt tunnelin päässä näkyy jo valoa eikä se ole ydinjätteellä lastattu neuvostovalmisteinen juna.”

Missio toteutuu arvojen kautta

Arvot, joiden avulla missiota toteutetaan, ovat välittäminen, laatu ja rohkeus.

Starcken missiona on parantaa asiakkaidensa liiketoimintaa ja lisätä brändien arvoa sekä haluttavuutta graafisten erikoisratkaisujen ja brändin suojauksen keinoin. Yritys tekee mm. perinteisiä pakkauksia, pakkaussinettejä ja älypakkauksia.

Arvot, joiden avulla missiota toteutetaan, ovat välittäminen, laatu ja rohkeus.

”Välitämme asiakkaista, laadusta ja toisistamme tehokkaasti toimien. Rohkeus ei ole pelon puuttumista, vaan sen kohtaamista ja tunnistamista. Se on lihaksisto, jolla tarpeettomat pelot nujerretaan.”


Teksti Kreetta Haaslahti | Kuvat Julia Hannula
johtaminen
luottamus
Toimiala: Starcke on suomalainen brändien suojaukseen erikoistunut asiantuntijayritys.

Liikevaihto 2015/06:
434 000 €

Henkilöstön määrä:
11

Lue lisää: www.starcke.fi

Tarinoita työpaikoilta -sarjassa julkaistaan kertomuksia tavallisista suomalaisista työpaikoista, joilla on tehty erilaisia toimenpiteitä työyhteisön kehittämiseksi. Haastatellut työpaikat ovat erikokoisia ja eri toimialoilla toimivia työpaikkoja ympäri Suomea. Työyhteisön kehittäminen lähtee aina työpaikan omista lähtökohdista ja tarpeista. Yhteistä kaikille tarinoille on se, että muutos on saatu aikaan yhteistyössä koko työyhteisön voimin.

Voit myös kertoa meille oman menestystarinasi, niin otamme yhteyttä!